Cliëntenraad

Cliënten hebben via de cliëntenraden invloed op het beleid van de Parabool. De raad spreekt, namens de cliënt, mee over bepaalde (beleids-)zaken en geeft advies. De Parabool vindt dit belangrijk, want de cliëntenraad kan praten vanuit de ervaring van cliënten.

Vanuit de Wet medezeggenschap cliënten zorginstelling 2018 (Wmcz) is iedere zorgaanbieder verplicht om een cliëntenraad in te stellen.

Belangrijk werk

Deelnemen aan de cliëntenraad is heel belangrijk én leuk (vrijwilligers)werk! Je weet veel over de Parabool en je denkt serieus mee over wat er allemaal bij de Parabool gebeurt.

Wat is de cliëntenraad?

De cliëntenraad is een groep cliënten en of familieleden die de gemeenschappelijke belangen van cliënten van de Parabool behartigen. De Parabool heeft vijf lokale cliëntenraden. Elke raad heeft een eigen contactpersoon.

De vijf raden vertegenwoordigen:

  • De cliënten die werken en of dagbesteding krijgen in Deventer en Raalte. De contactpersoon is Alie Hebing.
  • De cliënten die wonen in één van de woonvormen in Raalte. De contactpersoon is: Willy Wolfkamp.
  • De cliënten die wonen in één van de woonvormen in Deventer. De contactpersoon Bert Flierman.
  • De cliënten die door de Parabool ambulant begeleid worden in Deventer en Raalte. De contactpersoon is Niels Olde Bijvank.
  • De cliënten van Orthopedagogisch Kinderdagcentrum ’t Lantaarntje en cliënten (kinderen) die gebruik maken van ambulante dienstverlening. De positie van contactpersoon is hier vacant.

Elke lokale cliëntenraad heeft een periodiek overleg. Daarbij is altijd een teamleider aanwezig.

Waar praat de cliëntenraad over mee?

De cliëntenraden praten en denken over allerlei zaken mee. Ook geven ze advies. Denk bijvoorbeeld aan:

  • uitkomsten tevredenheidsonderzoeken onder cliënten
  • gedragsregels op de locaties
  • het financiële beleid van de Parabool
  • nieuwbouw
  • gevolgen van de bezuinigingen in de zorg en nog veel meer.,

De cliëntenraden praten niet over individuele cliënten. Zij kunnen – als dat nodig is – terecht bij de vertrouwenspersoon van de cliënten. Wel kan de cliëntenraad worden ingeschakeld wanneer bepaalde situaties zich herhaaldelijk voordoen.

Centrale Cliënten Raad (CCR)

Er is ook een Centrale Cliëntenraad (CCR). De contactpersonen van de lokale cliëntenraden nemen hieraan deel. De Centrale Cliëntenraad heeft regelmatig overleg met de directeur, de algemeen manager en de staffunctionaris kwaliteit.

Wil je contact met één van de leden van de lokale of de Centrale Cliëntenraad?
Stuur dan een mailtje naar: info@deparabool.nl.